måndag 8 juni 2009

Att tjuva en tomat

Igår kunde jag alltså inte stå emot frestelsen längre. Jag köpte mig en egen tomat planta. 25 kr utanför ICA Grytan. Den luktar jättegott, hemtrevligt och mysigt.

Så idag var det dags att ta tag i vad uttrycket, att tjuva en tomat" innebär. 

Det är roligt när man kan lära sig nått nytt en dag som denna. Måndag.
Att tjuva en tomat låter ju mest kriminellt men jag har förstått att det oxå kan ha en rätt nyttig innebörd. (om man vill ha en välväxande tomatplanta.)

Jag hittade en beskrivning på nätet som beskriver det hela rätt så bra tycker jag.

Alla högväxande tomater, inte busktomater och dvärgsorter, måste ”tjuvas” ungefär en gång i veckan. Det betyder att man nyper bort de små skotten som kommer i ”armvecken”, plantans bladveck intill stammen. Det luktar härligt när man gör det, och det är ett bra tillfälle att också se över plantan och linda upp den runt snöret eller växtstödet.

Jag brukar toppa plantorna och ta bort ganska mycket av bladmassan när tillväxten är över, så att solen kommer åt själva tomaterna under de veckor som de mognar fram. Glöm inte heller att vattna tomaterna regelbundet och ge aldrig flytande näring till en planta som har torkat ut. Ojämn vattning brukar resultera i spruckna tomater.




Här är den alltså min första aldeles egna körsbärstomatplanta. 
Otjuvad
Bara barnet än så länge  :)

Nu har jag utfört min första tjuvning
Spännande

Här är tjuvarna

5 kommentarer:

  1. Tack för enkel vägledning med bra text o tydliga foton./Christina

    SvaraRadera
  2. Tack! Hamnade här när jag villrådigt googlade "tomatplanta tjuva" och detta var precis vad jag ville veta.

    SvaraRadera
  3. Hej den bästa beskrivningen som jag hittat, tack

    SvaraRadera
  4. Tack snälla för denna lätta beskrivning...har letat runt i nästan 1 timme på nätet...men nu äntligen fick jag se lite bilder på att "tjuva". TACK!!

    SvaraRadera